Tuesday, June 29, 2010

BADMINTON

Sejak kebelakangan ini, aku dan kawan-kawan aku antaranya Qaliff,Uzair,peruz mula aktif dalam permainan badminton ini. Selain bole menghilangkan kebosanan, ia juga membantu kita menjadi lebih cergas. Aktiviti berbadminton ini adalah salah satu aktiviti yang bagus samada untuk kecerdasan minda kita mahupun kesihatan tubuh badan kita...

Sedikit bingkisan berkaitan badminton:
~BADMINTON adalah satu sukan yang dimainkan samada secara perseorangan atau beregu berentap antara satu sama lain. Pada acara-acara utama, kategori-kategori yang dipertandingkan adalah seperti lelaki perseorangan, wanita perseorangan, beregu lelaki, beregu wanita dan beregu campuran. Permainan ini memerlukan reket, bulu tangkis, net dan gelanggang badminton itu sendiri. Permainan ini bertujuan setiap pihak mengumpul mata melalui jatuhan bulu tangkis kedalam gelanggang lawan didalam garisan yang dibenarkan. Pemain perlu memukul bulu tangkis melepasi net yang disediakan. Dalam permainan ini terdapat beberapa peraturan permainan yang harus diikuti oleh setiap pemain.


~~Sejarah terukir bahawa BADMINTON bermula pada pertengahan kurun ke-18 dan dicipta oleh tentera British. Pada mulanya, badmintan adalah satu dari permainan tradisi masyarakat inggeris yang mana disebut “battledore and shuttlecock”. Hasil rujukan saya di internet menemukan pada suatu masa ia juga digelar sebagai poona. Permulaan badminton terhasil apabila tentera2 bersara membawa permainan ini pulang ke England dan terus bermain secara serius dan terhasil la peraturan-peraturan tambahan yang memangkin sejarah dunia badminton ini.

Setakat ini dahulu bingkisan dari saya, insyaallah saya akan terus membicarakan peraturan2 dan kaedah2 serta trik2 dalam permainan ini..

4 comments:

  1. zam mmg la gempak..haha

    ReplyDelete
  2. ahaha... siot jer kan korunk... ahaha

    PS: arez..ko xtgk joe smash agi... perh... tajam siot

    ReplyDelete
  3. wuyooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!ekeekekkeke....

    ReplyDelete