Wednesday, March 16, 2011

~Wang: Keperluan VS Kegunaan


Salam... setelah lama blog ini tidak mempunyai post... hari ini tiba2 tergerak hati untuk membuatkan posting... Sedang enak berehat diwaktu tengah hari sambil fikiran melayang2 tanpa hala tujuan.. tiba-tiba terlintas di fikiran saya akan WANG: KEPERLUAN VS KEGUNAAN...



Disebutkan tentang wang, ramai manusia sedar dan tahu akan kepentingan "wang". Siapa yang xnak wang kan. Boleh dikatakan, wang adalah sebahagian dalam hidup kita. Sejak dari kecil lagi, kita diterapkan akan kepentingan wang. Percaya atau tidak, diketika waktu kita masih tidak tahu akan erti wang dan tidak tahu apa itu wang dan kegunaan wang TETAPI kita sudah tahu yang kita nakkan wang. Cari wang. Kumpul wang.



Walhal ini terjadi akibat dorongan persekitaran yang sentiasa menitik beratkan seseorang perlu berwang. Faktor tarikan ini menjadi pemangkin kepada seseorang itu untuk terus mengenali wang dan terus berjuang untuk menjana kan wang. Berbalik dizaman kanak2 dahulu, hari raya adalah sesuatu yang amat dinantikan oleh kanak2. KENAPAKAH?



yerp... suatu penantian yg ditggu oleh kanak2.... suatu hari yg mengembirakan... suatu hari yg berbahagia... suatu hari meraikan kemenangan dan "mercun". hehehe Time kanak2 dulu...fuh malam raya xbakar mercun xsah... mesti kena main mercun ngan bunga api gak. Tapi biasalah kanak2, tiada duit nak beli mercun. Ketika itu wang memainkan peranan sbgi dorongan kepada kanak2 ini... hehehe "Adik puasa cukup sebulan, nanti ayah bagi duit boleh beli mercun main di hari raya nanti..kan..kan..kan". Budak2 bila disogokkan mesti la seronok... maka bermula lah suatu proses pembelajaran kepada budak2 ini untuk mula berpuasa. :)



fuhh.. kuatkan kuasa kewangan... sampai disini dulu.. kita berbicara tentang Wang: Keperluan VS Kegunaan... Salam semua :)

~Manusia perlu teruskan perjalanan... tak kira jalan yang bakal ditemui adalah jalan yang lurus ataupun jalan yang penuh likuan~ -azam2011-

No comments:

Post a Comment