Tuesday, December 20, 2011

Kebenaran Dan Hakikat


~Fuhh... my car buat hal lagi hari ini.. tp Alhamdulillah.. nothing major... just small wiring problem.. Itulah Hakikat bila dah modified kereta, suatu kebenaran yang harus ditempuhi oleh semua kaki modifikasi kereta.. Masalah mendatang tanpa diduga, walaupun ia pahit namun harus juga ditempuhi..

~~Hakikat dalam penghidupan manusia sentiasa diuji onak dan duri. Tiada perjalanan yang lurus tanpa likuan2 yg tiba. Samada likuan yang mudah mahupun likuan yang mampu mengoyahkan semangat kita. Kebenaran dalam kehidupan adalah sesuatu yang pasti. Manakan manusia yang tidak mengalami lansung masalah. Masing2 ada masalah yg tersendiri. Besar atau kecil, susah atau senang, masing2 yg menentukannya.

~~~Memori yang tercipta kadang2 mmg menyeronokan namun keseronokan tanpa ujian atau halangan mmg tidak menarik. Ujian dan halangan inilah yg menjadi asam garam dalam kehidupan mahupun perhubungan. Gunakanlah ia sbg satu loncatan utk terus bergembira. Carilah satu noktah kegembiraan dalam suatu kedukaan. Jgn biarkan ia menjadi duri dlm memusnahkan kegembiraan mahupun kebahagiaan.


~~~~Fikiran dan emosi ku sedikit terganggu smlm. Pelbagai dugaan dan ujian dtg menduga diriku. Pada mulanya, aku agak tergoyah dan tersentap seketika. Namun Alhamdulillah ku mampu berfikirkan tanpa emosi utk mengharungi semua kepayahan itu. Memang emosi akan terganggu bila dugaan tiba2 dtg. Namun haruslah kita atasinya dgn cara rasional bukan dengan cara emosi.Namun hingga ke hari ini, ku masih dihantui dugaan tersebut. Ku terus membaca dan membaca dan membaca dalam mencari erti sebenar. Tidurku pon turut tergnggu. Smalaman kerap terjaga dan terfikir. Tidak ku akui, pada mulanya hatiku terasa bagaikan dicucuk dan sakit. Namun itu adalah cabaran bagi aku. AKU AKAN TERUS BERUSAHA UNTUK MENCAPAI IA. :)


~~~~~Cinta: Hakikat dan Kebenaran? Persoalan yg sentiasa bermain dia pelusuk fikiran setiap manusia normal. Manusia manakah yg tidak punyai perasaan utk "berkasih dan dikasihi" , "sayang dan disayangi" dan "mencinta dan dicintai". Jika anda tidak pernah terfikir sedemikian, alamak bahaya tu..hehe.. Lumrah sbg manusia utk mempunyai perasaan ini. Tak kiralah kepada sesiapa dan dengan siapa namun hati nurani manusia telah diukirkan dengan penuh unik. Setiapnya ditaburkan dengan satu entiti yg kompleks digelar "perasaan". Dengan perasaan lah lahir .


ps: hehehe... menulis nukilan dikala tengah hari... menarik gak.. huwaaa ngantuk.. sambung tido.. ekeke

No comments:

Post a Comment