Friday, November 12, 2010

~Hidup Dengan tenang...(PELABURAN - 2)



~Post yang lalu, sy ada terangkan perihal pelaburan... PELABURAN bagi sy adalah suatu "kemestian dan tanggungjawab" untuk kita... Renungkan kemana hala tuju kewangan kita tanpa pelaburan??? Pernah terfikir Asset yang kita miliki 20 thn akan datang? Definisi sesuatu pelaburan juga bole di sama ertikan dengan SIMPANAN. Namun ada pelaburan yang bersifat simpanan tetap dan tidak boleh dimanipulasikan dalam sesuatu tempoh masa yang telah dipersetujui.

~~Tadi sy terfikir sejenak.. bagaimana hendak hidup dengan tenang bila sudah bekerja nanti? Terlintas di minda... Hutang PTPTPN, Pinjaman Perumah, Pinjaman kenderaan dan living cost. Sedarkah kita, semakin hari semakin tinggi kos sara diri..

~~~Oleh yang demikian, sy ada terfikir beberapa langkah yang patut kita semua ambil. Antaranya, Tekad untuk bebas daripada pinjaman dan hutang. Kita perlu memikir menjangkaui batasan pemikiran ttg bagaimana kita boleh menjana pendapatan tambahan dalam usaha mengurangkan jumlah hutanG.

~~~~Bila sudah mempunyai tekad, kita harus bijak menguruskan kewangan bukan "bijak membelanjakan wang". Kita harus mendidik diri kita dengan displin yang ketat dalam merealisasikan tekad kita.

~~~~~Bila kita sudah mampu displin kan kewangan kita, "TETAPkan simpanan kewangan". Cukup sekadar hanya jumlah kecil wang kumpulan setiap bulan tapi yang penting persistent. Sehari rm1 x 30 hari = rm30 x 12 = rm360 setahun :)


"Saya juga tertanya adakah saya mampu mengubahnya dan mengikuti apa yang terlintas di minda sy ini?" -azam-

No comments:

Post a Comment